Follower Mummy

Irine Nadia Marcello

HOMEMADE APAM BALIK


Photobucket






Bahan-bahannya:)

250 gm tepung gandum.
3 biji telur.
260 gm susu segar.
10 gm air.
70 gm gula halus.
30 gm butter-cairkan(melted)
1 tsp baking powder.
1/2 tsp soda bikarbonat.

Bahan-bahan intinya:)

Kacang tanah -kisar kasar.
Butter/marjerin.
Jagung manis (dlm tin)
Gula pasir.

Cara-caranya:)

1. Masukkan telur dan gula kedalam mangkuk yang sesuai dan kacau dengan whisk sehingga gula hancur.
2. masukkan susu segar dan kacau perlahan lahan .Masukkan tepung(ayak dengan baking powder&;baking soda)sedikit demi sedikit dan kacau hingga sebati.
3. masukkan butte yg telah dicairkan dan adun hingga rata.
Perapkan adunan selama 1 jam.

4. Panaskan kuali yang tak melekat dan sapukan dengan sedikit butter.
5. Masukkan satu senduk adunan dan masak dengan api yang perlahan. tutup dengan tudung periuk agar apam cepat masak. biar sehingga permukaan menjadi lubang2 kecil dan boleh ditabur dengan gila pasir dan bahan2 topping lain seperti jagung manis kacang tanah.





CREDIT TO









^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Home Made Burger


Photobucket





Bahan2nya


1 sudu besar mustard

360gram daging cincang 
1 sudu besar serbuk ketumbat
1 sudu kecik mix spiced
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap soya
1 sudu besar minyak
1 sudu kecik lada hitam 
1 sudu kecik lada putih
2 biji bawang besar 
5 ulas bawang putih 
(bawang besar dan putih di goreng dgn minyak sikit dan dikisar kasar) 
1 biji telur 
2 sudu tepung gandum 
Garam secukup rasa..

Untuk hiasannya :
Salad
Timun
Cheese
Bawang yg di goreng layu
Sos cili
Dan ikut sukalah nak tambah apakan .. 
Roti burger secukupnya..

Caranya..

Semua bahan diatas di gaul rata dan bentukan bulat dan macam bentuk burger seperti dibawah nie..

Kalau boleh lepas kepal2 daging tu sebaiknya masukan dalam peti sejuk seketika supaya sebati dan pejal sikit... 

kemudian panggang atau goreng...kalau goreng utk dapatkan daging burger yg garing dan berjus tutup daging semasa mengorengnya...
utk hiasan buatlah sesuka hati ye ... 


CREDIT TO 





^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Home Made Chicken Nugget


Photobucket



Bahan-bahanya 

400gram daging ayam kisar (sy guna 4 keping dada ayam yg dicincang halus)
250gram taufu lembut
1/2 biji telur
sedikit garam
200gram serbuk roti warna putih (ros guna 6 keping roti biasa, toastkan dan kisar halus)
lada sulah
2 sudu kecil baking powder
*Untuk Coating*
2 biji telur yang dipukul sedikit menggunakan garpu
180gram serbukroti warna oren

Cara-Caranya

1. Taufu diletakkan dalam bekas berlubang ( tapis) dan biarkar sebentar lebih kurang 1/2 jam bagi mengeluarkan air yang terdapat daripada taufu lembut tu.

2. Kemudian masukkan semua bahan dalam bekas adunan kecuali bahan coating, kacau sebati, dan pastikan semuanya mesra, selepas itu bolehlah dibentukkan mengikut bentuk yang digemari. Jika adunan nugget ni terlalu lembut boleh tambahkan lagi serbuk roti warna putih tu ataupun sapukan sedikit minyak masak pada tapak tangan supaya mudah untuk membentukknya.

3. Akhir sekali coating nugget tadi, pecahkan telur di dalam bekas kecil dan pukul sikit menggunakan garpu, celupkan nugget dan salutkan dengan serbukroti berwarna oren, ulang langkah tadi sehingga semuanya selesai. kalau nak coating yang lebih tebal celupkan sekali lagi dalam adunan telur dan salutkan sekali lagi dengan serbuk roti warna oren tu.

4. Simpan di dalam plastik bersih dan sejuk bekukan, sebelum digoreng,

 selamat mencuba
CREDIT TO 



^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

13 Perkara Penting Yang Wajib Wanita Jaga



Photobucket



1. Bulu kening
Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.(Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)
2. Kaki dan semacam hantu loceng
Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)
Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.
3. Wangian
Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong.(Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.)

4. Dada
Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.(Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)
5. Gigi
Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah.(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)
6. Muka dan leher
Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.
7. Pakaian yang nipis (jarang)
Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)
8. Tangan
Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.(Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)
9. Mata
Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31)
Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram.(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)
10. Mulut (suara)
Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik (Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.)
Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.(Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)
11. Kemaluan
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.(Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.)Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.)
Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah.(Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)
12. Pakaian
Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.)
Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali .
Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
13. Rambut
Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)
Riwayat Imran bin Hushain ra.:Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)
SUMBER 

^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

BANNER BANNER


Photobucket

akhirnya blog mummy dah ade banner hahahahah




itu saja hahhahhahaa



^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Cheezy ball


Photobucket



Bahan-bahan :
350 gram ubi kentang @ 2-3 bj (di rebus dgn sdkt garam & gula secukup rasa)
250 gram tpg gandum (guna sehingga adunan sebati je)
Serbuk lada aji-sho
250 gram keju cheddar (guna chesdale slice je..sekeping di potong 4)
1-2 biji telur
Serbuk roti secukupnya

Cara2:
1. Ubi kentang yg direbus tadi dilenyek sehingga hancur
2. Tabur lada, tpg gandum sehingga sebati
3. Ambil adunan jdkn bebola, leperkn & masukkn keju & bulatkn
4. Golekkn dlm serbuk roti,kemudian dlm telur yg tlh di pukul pula.
5. Golekkn sekali lg dlm serbuk roti sehingga semua bsalut rata
6. Gorengkn dlm minyak yg panas sehingga warna mnjadi keperang2an dgn api yg sederhana sbb serbuk roti cepat hangus nnt..

7.angkat & boleh di mkn bsama sos cili tp mkn camtu pun dh sedap..


selamat mencuba
credit to : Resepi Ummi

^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Hasselback Potatoes



Photobucket




Bahan-bahan :
Kentang

Keju cheddar

Butter
Garam
Serbuk lada hitam/lada sulah

Cara :
Kentang dibuang kulit dan dikelar halus tapi jangan sampai putus. Nak mudah, letakkan chopstick atau benda yg sewaktu dengannya tepi kentang tu, supaya bila potong chopstick tu jadi penahan supaya tak terpotong habis kentang tu. 

Didihkan air secukupnyer dan celur kentang biar separuh masak. Toskan airnya. 

Cairkan butter dan sapukan pada kentang. Pastikan butter disapu pada celah-celah belahan kentang. 

Tabur garam dan lada. Bakar pada suhu 190 darjah sambil sekali sekala disapu dengan butter. 

Bila kentang dah masak dan kekuningan, bolehlah ditabur dengan keju yang diparut. 

Bakar lagi sehingga keju mula bertukar warna.. 

Nota: selain keju cheddar boleh juga gunakan keju parmesan atau campuran serbuk roti dan keju parmesan. 


selamat mencuba
credit to : Resepi Ummi

^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Popcorn



Photobucket








-LANGKAH 1-
BAHAN-BAHAN:
2 SUDU BESAR MINYAK
1 SUDU BESAR MAJERIN

CARA-CARA:

1. Panaskan minyak. Bila dah panas, campak 2 genggam jagung, kacau sampai semua jagung dah kena minyak, tukarkan api jadi medium, tutup kuali.(saya guna kuali dan penutup kukus) Kemudian dengarlah jagung itu meletup.
2. Apabila popcorn dah start meletup,jangan buka tudung periuk tu. Tunggu je sampai semua popcorn meletup dan tak ada bunyi letupan langsung lagi dah. Lepas tu boleh tutup api. 
3. Langkah 1 dah siap . Keluarkan popcorn ni kemudian letak dekat bekas lain (jangan biar dalam kuali nanti boleh hangus).
4. Ikut langkah 1 masak buat kali kedua. Maksudnya, kita guna popcorn 4 gengam tapi bahagi 2, jadi 2 gengam,2 gengam.

-LANGKAH 2-
BAHAN-BAHAN:
3 SUDU BESAR MADU
3SUDU BESAR GULA PERANG
1 SUDU BESAR MINYAK
1 SUDU BESAR MAJERIN
SECUBIT PEWARNA SERBUK KUIH

CARA-CARA:

1.Gaul sebati bahan kacau bahan ni semua sampai gula cair.Teruskan kacau sampai mendidih kemudian tutup api.
2. Masukkan popcorn gaul sebati kemuadian sedia untuk dimakan.


CREDIT TO

^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Donut Lembut



Photobucket



Bahan-bahan :


500g Tepung Berprotein Tinggi/ tpng roti (guna tpg gandum pun ok)

1 Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)

50g Marjerin/butter
1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak sayuran)
2 Sudu mkn (penuh) gula pasir
2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]
1 Biji Telur
1/2 Sudu Teh Garam
Gula Halus atau topping kegemaran anda
190ml-200ml Air Suam (bergantung pd kualiti tepung)

Cara-cara :

1. Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
2. Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.
3. Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau satu arah je mggunakan sudu).
4. Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.
5. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu semua bersih).Doh dah siap.
6. Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan dengan api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.
7. Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)
8. Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda.

SELAMAT MENCUBA
CREDIT TO : RESEPI UMMI

^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Apam Cornetto



Photobucket






Bahan A
3bj tlo gred B (dr peti ais)
1 1/4cwn gula pasir di blender
1sudu kecil ovalette
(Semua bhn di pukul hgg kembang lbh kurang 8-10mnt)

Bahan B
1cwn aiskrim soda(air gas yg warna jernih)
2 1/2cwn tpg gandum
1sudu kecil b.powder
(Tpg n b.powder ayak bersama..kalo malas xyah ayak pon x per)
1sudu kecil esen ros (x der pon x per)
3jenis pewarna
Beberapa kertas nasi lemak potong 6 atau 9 (sy potong 9)
Kalo guna kertas burger potong 3
(Bentukkan seperti kon)

Cara-cara
Pukul bhn A hgga putih dan gebu 8-10 mnt...
masukkan aiskrim soda n esen ros pukul sekejap jer(x sampai seminit yer)..
masuk tepung yg tlh diayak bersama b.powder..kaup balik jer...
bhg adunan kpd 3bhgian...ltk warna...
amik adunan pertama masukkan dlm kon..
kemudian masukkan adunan kedua yg brlainan warna 
dan masukkan adunan yg terakhir...
pastikan 3/4 acuan sahaja...
Panaskan kukusan..pastikan air mndidih baru kukus..api perlahan supaya apam x merekah...kukus 15mnt... 


selamat mencuba
credit to : Resepi Ummi

^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Kek Batik Milo



Photobucket




Bahan-bahan

250g biskut marie – patah 4
150g butter
1 cawan milo
5 sudu besar serbuk koko
1 sudu besar esen vanila
1/2 tin susu pekat
1/2 cawan air
4 biji telur saiz A

Cara-cara

1.Campur milo, serbuk koko, esen vanila, susu pekat, air dan telur di dalam periuk. 
2.Kacau sehingga sekata dan panaskan di atas api yang sederhana.
3.Masukkan butter ke dalam periuk dan kacau sehingga adunan menjadi pekat.
4.Masukkan biskut marie dan kacau sehingga sebati.
5.Masukkan adunan ke dalam bekas dan mampatkan.
6.Sejukkan dalam petik sejuk selama 1 jam sebelum dihidangkan.

Selamat mencuba

CREDIT TO : Resepi Ummi


^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Kek Red Velvet Moist



Photobucket



Bahan-bahan


*2 cawan tepung kek/superfine

*2 sudu besar serbuk koko
*1 sudu kecil baking powder
*1 sudu kecil soda bicarbonat
*1 sudu kecil garam
1 cawan buttermilk - resepi di bawah
1 cawan gula halus
1 sudu besar pewarna merah
1 cawan minyak masak
1/2 cawan air panas
2 biji telur A
esen vanila


Topping

250g cream cheese @ satu ketul
1/2 cawan whipping cream
1/2 cawan gula
1 sudu besar jus perahan lemon


Cara-cara

Sediakan buttermilk - Campurkan 1 cawan susu segar/susu cair dengan 1 sudu besar cuka apple cider atau cuka putih. Biarkan sebentar lebih kurang 10minit. Boleh juga guna yogurt sukatannya ialah 3/4cawan yogurt plain/original + 1/4 susu segar.

Satukan bahan yang bertanda * ke dalam mangkuk. Ketepikan.

Mangkuk lain, satukan gula, minyak dan juga telur. Pukul hingga kembang. 

Masukkan buttermilk, pewarna merah dan esen vanila. Pukul lagi. 

Masukkan bahan yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit sambil putar perlahan hingga semua sebati. 

Akhir sekali masukkan air panas dan gaul sebati.

Lengserkan loyang dengan butter dan tepung, tuang adunan dan bakar 45minit. Kek ini boleh juga dikukus.

Sementara menunggu kek masak, sediakan topping. Putar semua bahan sehingga sebati kemudian sapu pada kek. Sejukkan dahulu baru potong dan hidang.


selamat mencuba
credit to : Resepi Ummi

^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

Kek Pelangi




Photobucket




Bahan bahan:

250g mentega

220g tepung kek (ayak dg 1 sk baking powder)
200g gula kaster
4 biji telur gred A
5 sudu besar air susu (guna susu segar)
1 sudu kecil esen vanilla
Pewarna yang disukai

Cara cara:
Griskan acuan bulat 8". Lapiskan dengan kertas serap minyak. Panaskan ketuhar pada suhu 170"C.

Pukul mentega dan gula kaster dengan kelajuan sederhana sehingga kembang dan putih.

Perlahankan kelajuan dan masukkan telur sebiji-sebiji sambil dipukul hingga sebati.

Masukkan tepung sedikit-sedikit sambil dikacau diikuti air susu dan esen vanila. Gaul hingga rata.

Bahagi adunan kepada 7 bahagian. Warnakan mengikut warna yang disukai. Bakar adunan selapis demi selapis selama 20 minit.

Setelah kek masak, biarkan sejuk baru hias dengan krim mentega.

Nota:
Saiz loyang 8 inci (6 warna), guna hanya 1 ½ adunan. Kalau mahu 7 warna guna 2 adunan. Saya guna loyang 9 inci, 2 adunan dan 6 warna.

Krim Mentega

150gm mentega
350gm krimwell
180gm sirap gula/susu krimer manis
3 sudu besar gula aising

Cara:
Pukul mentega dan krimwell hingga kembang dan gebu selama 10 minit.

Masukkan sirap gula/susu krimer manis dan gula aising.
Pukul lagi hingga sebati. Siap untuk digunakan.



selamat mencuba
credit to : Resepi Ummi


^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^

PAVLOVA


Photobucket



Bahan-bahan :

4 biji putih telur

3/4 cawan gula castor
1 sudu teh cuka masakan
1/2 sudu teh esen vanila
1/2 sudu besar tepung jagung

Topping :
1(240ml) cawan whipping cream
1/2 sudu teh esen vanila
1 sudu besar susu cair/susu segar
buah2an(strawberry/anggur/kiwi)-dipotong-potong

Cara-cara :
-pukul putih telur dengan mixer dengan kelajuan perlahan hingga kembang dan ringan.
-teruskan mixer dan masukkan gula sedikit demi sedikit hingga habis.putar hingga adunan menjadi meringue(bila angkat mixer, adunan bertanduk)
-kemudian masukkan esen vanila, cuka masakan dan tepung jagung.kaup balik hingga sebati.
-panaskan oven dahulu selama 15minit dengan suhu 150darjah.
-curahkan adunan diatas loyang rata(loyang pizza) yg dilapik dengan baking paper.
-bakar selama 1jam pada suhu 150darjah.
-bila dah masak, jangan terus keluarkan loyang.biarkan menyejuk dalam oven dengan pintu oven dibuka sedikit.
-sementara tu, boleh buat toppingnya.
-campurkan semua bahan topping kecuali buah-buahan.
-pukul hingga kental dan pekat.
-apabila based pavlova tadi dah sejuk.bolehlah disapukan topping tersebut diatas based pavlova dan hiaskan dengan buah-buahan.



selamat mencuba 
credit to Resepi Ummi

^_^ Terima Kerana Sudi Bca Entry Ini ^_^